Derfor bør barnet ditt få klatre i trær og bruke kniv

Les professor Gunnar Breiviks smørbrødliste med råd til engstelige foreldre.

- Det er en kontroll- og forsiktighetskultur blant dagens foreldre som hemmer barna. Barn trenger risiko for å få lære hva som går og som ikke går. Nå har de ikke muligheten til det, mener Gunnar Breivik, professor ved Norges idrettshøgskole.

Breivik er helt enig i det Gjelsvik mener å ha observert, at foreldrene er så forsiktige på vegne av barna sine at de ikke får lære det de trenger, og blir inaktive.

- Ser du på Statistisk sentralbyrås oversikt over antall barneulykker, har det gått drastisk ned. Det er veldig positivt. Men begeistringen motvirkes litt av at barn får gjøre for få ting. Man kan få ned ulykkesstatistikken av at barn sitter inne og spiller data og er på sosiale medier, men barna trenger aktivitet og fysisk utfoldelse for å få et rikt liv, mener Breivik.

Advarer mot GPS og SMS

At barn ikke skal utsettes for altfor stor fare, er Breivik helt enig i, men han mener pilen har svingt for langt i retning av at barn blir passet på hele tiden. Det gjør at barna ikke blir herdet og at de ikke mestrer grunnleggende ting – fordi de blir beskyttet.

- Det går på alt fra barnehager – der de har alle mulige sikkerhetsforskrifter om hvor mye sand de skal ha under dissene, hvor høye trær som kan være der, og at spisse kanter må fjernes – til vanlige situasjoner der foreldre passer barna, sier Breivik.

- Nå er sykling med hjelm obligatorisk Tidligere var sykling med hjelm noe som var påkrevd bare i trafikken, så var det ikke nødvendig om man syklet i skogen. Der gjorde det ikke så mye om barna gikk på trynet. Nå skal de ha hjelm over alt.

Breivik mener Norge ikke er verstingen i klassen når det gjelder forsiktighetskultur. England, USA og Australia har kommet lenger, mener professoren.

- I England er det vanlig at barn ikke får lære å tenne fyrstikker eller ta i en kniv. Vi er på vei inn i det samme i Norge også.

- Mener du barn bør få bruke fyrstikker og kniv?

- Ja. Vi må la dem få prøve seg. Hvis ikke fratar vi barna muligheten til å på egen hånd få utvikle et repertoar til å mestre livet.

Breivik nevner barn utstyrt med GPS og barnehager som må sende SMS til foreldrene om når avkommet spiser, bytter bleie og sover som tegn på den samme forsiktighetskulturen.

- Vi har mange ressurssterke foreldre som får få barn. De ønsker at barnet skal være vellykket på alle måter, og man er livredd for at noe skal gå galt. Vi har en kontrollerende og overbeskyttende foreldregenerasjon, etter min mening, sier Breivik, og viser til Barnekonvensjonens punkt om at barn har rett til å leke uten å bli overvåket av voksne.

Breivik har følgende oppfordringer til foreldre:

* La barn få klatre i trær uten at foreldre passer på hvor høyt de klatrer.

* La barn få leke i apparater uten å bli overvåket. Faller de ned er det ingen alvorlige skader som skjer når barn faller fra trær og lekeapparater.

* La dem finne ut av ting selv.

* Vær forsiktig med vann. Kan man ikke svømme er vann farlig. Spesielt rennende vann.

* Biler er farlige. Små barn klarer ikke vurdere bilens hastighet. Men lær likevel barna opp til å gå og sykle til skolen.

* Barn bør få kniv, og få lære seg å bruke kniv og fyrstikker.

* La barna av og til oppleve å være kalde, sultne og ha vondt. Det å oppleve kontraster i livet gir følelsesmessig robusthet.

* Ikke se på sår eller benbrudd som nederlag, men som en god erfaring.