Dagene slik de går

PRAKTISKE OPPLYSNINGER

Beliggenhet er vårt utgangspunkt.

At Frydensborg Gård barnehagen ligger så tett på skogen som man kan komme, like ved Studsdalen - Det er vår ramme. Det at vi har en gamme og skogslekeplass for oss selv, at vi har fine turstier på kryss og tvers er selve hjertet for barnehagedagene. Rett utenfor døren eller noen minutter opp i Studsdalen hvor vi også finner store områder til fotballspill og lek om sommeren, akebakker og skiløyper om vinteren og ikke minst en Tarzanløype! I Frydensborg Gård Barnehage er det rolig, et sted som det er godt å være – uten lyder fra biler og annet som støyer!

Dagene i barnehagen skal både være meningsfylte og gi læring.

Det er også gå-avstand til byen, bibliotek og museum.

Åpningstider/ferieordning

Barnehagen har åpningstid fra kl. 07.30 – 16.30 mandag. (Kan søke om utvidet åpningstid fra morgen av ved behov, kontakt styrer) 

Barnehagen har 5 planleggingsdager i året, da er barnehagen stengt. Foreldrene får i god tid oversikt over disse dagene. Barna skal ha minimum 4 uker ferie i løpet av året, minimum 3 av disse uken skal tas i forbindelse med uke 29 og 30.

Mat i barnehagen.

Barnehagen serverer to måltider om dagen, med frukt og drikke til. Det serveres jevnlig  en varmrett. Det er selvfølgelig ltt ekstra til arrangementer, bursdager o.l. Det betales en ekstra sum for mat/drikke mm. Barn som kommer tidlig kan spise frokosten sin her, da har de med egen niste.

Forsikring

Barn og personal er ulykkesforsikret. Forsikringen gjelder ved opphold i barnehagen og på turer i barnehagens regi.

Sykdom – syke barn i barnehagen.

Av og til kan en være i tvil om barnet bør være hjemme eller ei… Vår erfaring er at en god regel er: "…Er jeg i tvil, ja da er jeg ikke i tvil" – Syke barn har det best hjemme !” 

Det er unødvenidig å risikere at både ansatte og andre barn blir syke. Husk også at du kjenner barnet ditt best og vet om barnets allmenntilstand er god eller ikke.

Det er alltid krevende for et barn å være i barnehagen, og motivasjonen for å være et sted når man ikke er i form er ikke god for noen. Det er altså en forutsetning at barnet er i alminnelig god form og kan ha glede av oppholdet. Husk også å gi beskjed når barnet er sykt eller fraværende av andre grunner! Når barnet virkelig er syk har både mor og far rett til fri fra arbeid for å ta omsorg for det syke barnet. 

Inntil barnet fyller 12 år, har begge foreldre mulighet til å være hjemme med syke barn inntil 10 dager med lønn i løpet av et kalenderår. For enslige forsørgere er kvoten dobbel, det vil si 20 dager for å være hjemme om barnet er sykt.

Voksne som har omsorgen for mer enn to barn kan være hjemme med syke barn inntil 15 dager i året. .

Klær

Det finnes ikke dårlig klær, bare dårlig vær heter det i ordtaket. Husk at barnehagen er barnets arbeidsplass. Barn er aktive og må være kledd slik at det er bekvemt både å være inne og komme ut.

Gode inneklær som tilpasses innelek! Gode stødige sandaler eller tøfler!

Vi er ute i all slags vær og regntøy og gummistøvler må ALLTID være på plass i barnehagen. Vinterdresser og fleece /ulltøy til kalde dager. Barna må særlig på kalde og våte dager ha minst ett ekstra skift liggende i barnehagen. Vått tøy må tas med hjem til skylling/vask og tørk. Vi vil at foreldre skal ha som en rutine ved ukeslutt å  rydde i ”hylla”, ta med overflødige ting/tegninger/klær m.m. På den måten blir man også enda mer oppdatert på barnets hverdag.

ALT AV TØY MÅ NAVNES !! Det letter arbeidet for store og små under av- og påkledning og det forhindrer at foreldrene opplever at klær blir borte. Vi har en kasse for "Igjen-glemte klær".

Henting

Barnehagen stenger presis klokken 16.30. Dette betyr at alle barna må være hentet og ute av barnehagen innen dette tidspunktet. Det er viktig at alle foreldrene respekterer hentetiden både for barnas skyld og for å respektere de som jobber i barnehagen. Flere av de ansatte er også foreldre til barn som kommer hjem fra barnehage. Henting bør skje i rimelig tid slik at man slipper stress, og slik at barna får en fin avslutning på dagen. Beskjeder skal kunne overbringes, en skal rekke og pakke sammen og kle barna.

Det er også en god vane at barnet rydder på plass det de holder på med før de forlater barnehagen.

Styring og samarbeid

Samarbeidsutvalget:

Samarbeidsutvalget (SU) er et utvalg som består av to foreldrerepresentanter + vara (vara har bare møterett), to representanter fra personalet og styrer som fungere som sekretær, dvs innkaller til møter, deltar og skriver referat som sendes ut til alle familier.

Samarbeidsutvalget skal bidra til en god kommunikasjon mellom ledelse, ansatte og foreldrene. Det er partenes ansvar hver for seg å bringe inn forhold som kan gjøre hverdagen best mulig for ikke minst barna i barnehagen, men også samarbeidsklimaet. Det er til barnets beste at de voksne involverte i barnehagen samarbeider godt.  

SU har ansvar for å arbeide med å fremme den daglige driften i positiv retning slik at barnehagens formål kan oppfylles.

SUS dagsorden avhengiger av saker som bringes inn, og dessuten sammendrag av årsplanen, dugnader, vedlikehold, og sammendrag av barnehagens virksomhet. SU's medlemmer er i utgangspunktet valgt for et år av gangen, men kan med fordel sitte i flere år.

Foreldresamarbeid for øvrig

I barnehagelovens formålsparagraf står det: ”Formålet med denne lov er å sikre barn gode utviklings- og aktivitetsmuligheter i nær forståelse og samarbeid med barnas hjem”.

Frydensborg Gård barnehage ser det som avgjørende at vi har et nært samarbeid med barnas foreldre. Foreldre er de beste eksperter på sine barn. Foreldre har førstehåndskunnskap, og kjenner til både forventninger og årsakssammenhenger.

Barnehagen ser det som positivt at foreldrene gir tilbakemelding på innholdet i barnehagen. Vi er alltid glad for forslag til forbedring. Involverte og engasjerte foreldre inspirerer!

Det blir avholdt foreldremøte 1 - 2 ganger i året. Foreldresamtaler blir holdt i jevnlig, i hvertfall 1-2 ganger pr år, men også etter behov og ønske. Nye foreldre får tilbud om foreldresamtale ca. en måned etter barnehagestart. Det er pedagogisk leder som innkaller og gjennonfører samtalene.

Hver morgen vil foreldre og barn bli møtt av personalet som de kjenner. Det er fint å få en kort orientering hvis det er spesielle forhold som barnet har vært opptatt av både når det er noe spesielt, men også ellers.

Dersom barnet skal hentes av andre enn foreldrene må det gis beskjed.

Det avholdes foreldremøte, samarbeidsutvalg, foreldresamtale, morgenkaffe, ”foreldrekaffe” (ved innsamlingsaksjon og karneval),  påskefrokost, 17. mai tog, sommerfest, turer mm.

DET Å DELTA ER EN VIKTIG FORUTSETNING FOR Å FÅ TIL en levende kontakt mellom barnehagen og foreldrene.

En ettermiddag i året holder vi dugnad. Dugnaden handler om å bidra til det beste for barnehagen. Her handler det om alt fra å fylle sand i sandkasser, beise lekeapparater, raking eller andre foreslåtte tiltak. Målet er både å fremme kontakt mellom foreldre og barnehagen og samtidig bidra til at deltakelse fører til eierskap til barnets hverdag.

En ”dugnadsgjeng” (Su representanter) er med og planlegger arbeidsoppgaver og gjør innkjøp. Dersom man ikke unntaksvis kan møte avtalt ettermiddag, kan en få andre oppgaver senere.

Barnehagedagen:

Barnehagedagens ca. tider:

07.30 - 11.00 Barna kommer – frilek ute/inne

07.00 - 09.00 Frokost-tid for barn som ikke har spist hjemme

10.30 - 11.00 Samlingsstund (tema, sang, dikt/regler, samtale….)

11.00 - 11.30 Formiddagsmat

12.00 - 14.00 Utelek

14.00 - Frukt / ekstra mat Frilek ute/inne

16.30 Barnehagen stengt

Dette er selvsagt ca. tider. Jo yngre barna er  - jo tidligere starter eks. måltidet. 

De yngste følger noenlunde de samme rutinene, men her er det ”sovetid” mellom

ca. 11.00 – 13.30. for de barna som har behov for det.
Og selvfølglig spiller årstidene inn, eks.i sommerhalvåret er vi nesten bare ute.

----------------------------------------------------------------------

OVERGANG BARNEHAGE – SKOLE

Første skoledag er en viktig merkedag i et barns liv - en dag både barnet og foreldrene ser fram til med forventning. Det er avgjørende både for trivsel, trygghet og læring at overgangen barnehage og skole bli godt tilrettelagt for alle barn.

Frydensborg Gård Barnehage ser det som avgjørende at 5/6 - åringene får en fin overgangsfase fra barnehage - skole. Dette krever at barnehagen er involvert. 

Frydensborg Gård Barnehage samarbeider for øvrig med Kragerø kommune som har utarbeidet forslag til rutiner for overgang mellom barnehage og skole.

”Gode overgangsrutiner mellom de ulike kommunale institusjoner er en grunnleggende forutsetning for barnets trygghet og lærelyst. Vi ønsker at alle barn i Kragerø kommune skal være trygge både med tanke på omgivelsene rundt seg, og med de omsorgspersonene de har rundt seg”.

Det er etablert følgende rutiner som skal sikre dette samarbeidet:

Felles styrer/rektormøte i januar.

Skolene inviterer i januar/februar til samarbeidsmøte og legger planer for besøk på skolen og SFO.1 – 2 besøk på skole/SFO i mai.Aktivitetsdag i Studsdalen hvor barnehagen inviterer faddere til de kommende skolebarna.Kontaktlærer møter den enkelte barnehage som avleverer barn til aktuelle skole(?)
Samtale med pedagogisk leder i barnehage og kontaktlærer om barnegruppa og enkeltbarn (med innhentet tillatelse fra foresatte)

Barnehagen må jobbe med ulike ferdigheter for å møte overgangen på best mulig måte:

5 årsgruppe; spill, fortsettelsesbok, noen oppgaveark. Sosial kompetanse Selvstendighetstrening. Egne turer; turer til ”historiske” plasser i Kragerø, bedriftsbesøk.Aktiviteter og turer sammen med 5 åringer fra andre barnehager. Skole- og SFO besøk til de skolene barna skal gå på skole.